Topuk Ağrıları

Topuk ağrısına yol açan pek çok neden vardır. Topuğun altında ağrı yapan sebepler arasında topuk dikeni (plantar fasiit), topuk yağ yastıkçığı travması, kalkaneus (topuk kemiği) stres kırığı  ve  Baxter sinir sıkışması(nadir görülen bir sinir sıkışması) vardır.

Topuk dikeni (Plantar fasiit,plantar fasciitis)

Ayak tabanında altta, tarak kemiklerden başlayıp topuk kemiğine uzanan bir zar yapı vardır. Buna plantar fasya denir. Kişi çok ayakta kalırsa, yanlış ayakkabı tercihi yapar ve ayağını zorlarsa, kilo alırsa bu zarda bir zorlanma meydana gelebilir. Bu genelde kronik yani uzun zamanda fark edilmeden oluşan süreç, bir gün ani başlayan ayak taban ağrısı ile kendini belli eder. Bu plantar fasya denilen zar,tekrarlayan zorlanmalar ile kalınlaşmaya ve sertleşmeye  başlar. Zarın içinde ve etrafında ödem oluşur ve sıvı toplanır. Zarın topuğa yapışma yerinde zaman içinde bir kemik çıkıntı oluşabilir. Bu kemik çıkıntı dikene benzediğinden ve hasta sanki diken batmış gibi ağrı hissedebildiğinden dolayı bu hastalığa topuk dikeni de denir ancak bu yanlış bir isimlendirmedir. Yani içeride bir diken yoktur. Aslında ağrının kaynağı sertleşen bu zar olduğu için tedavi de mutlaka zarı esnetmeye yönelik olmalıdır.

Belirti

Özellikle sabahları kalkınca ayağa basmakta zorlanma ve yürütmeyecek seviyede ağrı oluşabilir. Özellikle yürürken ayak tabanında acıma olur ancak bir kaç adım atınca azalabilir. Ağrı bacağın arkasına doğru yayılabilir. Tabanda ve topukta uzun süre bir yerde oturduktan sonra kalkarken de acıma hissedilebilir. Tedavi edilmez ise şikayetler 1-2 sene sürebilir, rahatsızlık kolaylıkla kronikleşebilir.

Çok düzenli germe esnetme egzersizleri yapılmalıdır. Belirli egzersizleri planlı bir program dahilinde günde toplamda en fazla 10 dk harcayarak yapmak gerekir. Buz masajı, özel topukluklar, bazı enjeksiyonlar (kortizon, PRP) ve ses dalgası tedavisinden de faydalanılabilir ancak ana tedavi her zaman için germe egzersizleridir.

Yağ Yastıkçık Travması

Sert bir taşa/cisme basınca veya topuğa alttan darbe alınca (ör: Ters bir şekilde yüksekten düşme) oluşur.

Baxter Siniri Sıkışması

Ayağa giden ana büyük sinirin dallarından birisi olan Lateral Plantar Kalkaneal sinirin ilk dalının sıkışmasına bağlı yaşanan ağrılı durumdur. Topuk dikeni diye bilinen plantar fasiit ile ağrısı çok karışır.

Tedavisi için cerrahi olarak gevşetilmesi gerekir.