Halluks Valgus

(Ayak başparmakta eğrilik, şişlik, bunion, hallux valgus, bunyon)

Ayak başparmağının iç tarafında ele gelen ve ayakkabı giymekle ağrı yaratan bir çıkıntı oluşmasıdır. Aslında büyüyen bir kemik yoktur, oluşan hadise birinci tarak kemiğinin iç tarafa doğru kayması, bu esnada baş parmağın ucunun da yerinde kalmasıdır. Böylece bir çıkıntı meydana gelir. Bu arada baş parmak kendi etrafında da dönmeye başlar.

Normalde ayak tarak kemikleri birbirine hemen hemen paralel dizilirler. 1. ve 2. tarak kemiği arasındaki paralel yapı bozulup 1.tarak kemiği iç tarafa başparmak da dış tarafa doğru döner. Baş parmak ve 1.tarak kemiği arasındaki eklem  ilişkisi bozulur ve ayak iç tarafında bir çıkıntı meydana gelir.(resim) Bu çıkıntılı bölge üstüne ayakkabı sürtünmesi ile burada kızarıklık, şişlik ve ağrı meydana gelir. Bu çıkıntıya bunyon(bunion) da denir. Bu çıkıntılar uzun zaman içinde oluşur ve büyürler. Dar ve sivri burunlu veya yüksek topuklu ayakkabı giymekle bu çıkıntıya bir bası oluşur ve kızarıkık, şişlik ve ağrı daha da artar. Dar, sivri burunlu ayakkabılar ve yüksek topuklu ayakkabılar bu rahatsızlığın hızlı ilerlemesine katkıda bulunurlar.

Halluks valgus hastalığının çeşitleri vardır.

Çocukluk yaşlarda başlayan adölesan halluks valgus

Çocukluk yaşlarda başlayan genellikle erken yaşlarda ayakkabı giymek ile ağrı yapar. Spor yapmakta zorlanır hastalar. Genellikle ameliyat edilmeleri gerekir. Uygun cerrahi teknikler kullanılırsa tekrarlama olasılıkları hemen hemen hiç olmaz.

Erişkin yaşlarda başlayan halluks valgus

Başlarda dar ayakkabılar ile ağrı oluşurken zamanla her ayakkabı ile ağrı oluşmaya başlar. Ağrısız şekil bozuklukları için ameliyat olunması halinde daha önce olmayan ağrılar ortaya çıkabilir bu nedenle sadece şekil bozukluğu için ameliyat olunması önerilmez.

Belirti-Tanı

Halluks valgus hastalığında ayak başparmağında şişlik, dışa doğru eğrilme, kızarıklık ve ağrı meydana gelir. Gut hastalığında da ayak başparmağında kızarıklık, şişlik ve ağrı oluşur ama genelde ani başlayan ve çok şiddetli bir ağrıdır. Gut hastallığı eklemi ilgilendiren bir hastalık olduğundan parmaktaki ufak hareketler bile çok ağrılı olur. Basit röntgenler ile tanı koymak mümkündür. Röntgenler mutlaka ayakta basarken çekilmelidir.

Tedaviyi yönlendiren hastanın ne kadar ağrısının olduğudur. Aslında temelde yapılması gereken ya ayakkabının ya da ayağın boyutunu değiştirmektir.  Rahatsızlığın erken safhalarından geniş ayakkabı tercihi veya rahat ayakkabılar ile ağrının azaltılması mümkün olur. Parmak arası makara veya halluks valgus gece atelleri geçici ağrı tedavisi için kullanılabilir ancak şekil bozukluğunu düzeltmezler.

Cerrahi tedavi;  yaşa, aktivite düzeyine, hastalığın evresine göre bir cerrahi seçimi yapılmalıdır. Herkes için doğu olan tek bir tip cerrahi yoktur. Amaç bozulan şekli düzeltmek, yumuşak dokuları onarmak ve kemik çıkıntıları traşlamaktır. Halluks valgus hastalığı sırasında ikinci parmakta meydana gelen bozukluklar da bu ameliyat esnasında düzeltilmelidir. Ameliyatlar sanılanın aksine çok ağrılı değildir. Dondurma ameliyatları dışında alçı genellikle gerekmez. Ameliyat sonrası özel ayakkabılar ile ameliyatlı ayak üstüne basmak mümkündür.