Aşil Tendon Kopması

Tendon, kasın kemiğe yapışmasını sağlayan kuvvetli, sert, beyaz yapıya verilen isimdir. ‘Aşil Tendonu’ vücudun en kalın ve kuvvetli tendonudur. Gastroknemius ve soleus kaslarının ortak tendonudur ve topuk kemiğine arkadan  (kalkaneus) yapışır. Bu kasların görevi yürüme ve koşma esnasında vücudu ileri doğru itmektir. Genellikle spor yaparken, ani ve aşırı bir kasılma hareketi ile tendon kopabilir.

Belirtileri

Aşil tendonu koparken, genellikle hastalar arkadan birisinin ayak bileklerine sopa ile vurduğu ya da tekme attığı hissine kapılır ve bir kopma sesi duyarlar. Kopma sonrası hasta topallayarak yürüyebilse de genellikle parmak ucunda yükselmek mümkün değildir. Ancak ağrılı da olsa yürümek mümkündür.

Tendon kopması hemen her zaman muayene ile kolaylıkla teşhis edilebilir. Genellikle teşhiste manyetik rezonans (MR)  gibi görüntüleme teknikleri gerekmez. Yarım veya tam aşil kopmalarını birbirinden ayırt edebilmek için manyetik rezonans görüntüleme gerekebilir.

Tedavisi günümüzde tartışmalıdır. Ancak kanıta dayalı bilime göre akut kopmalarda hasta eğer hasta aktif bir yaşam sürdürüyorsa cerrahi tedavi daha avantajlıdır. Sporcularda kesinlikle tedavi cerrahidir. Yaşlı, aktif hayatı olmayan veya diyabet(şeker hastalığı) gibi sorunları olan hastalarda konservatif (cerrahi olmayan) tedavi daha avantajlı olabilir. Doğru olan hastaya uygun tedavi seçmektir. Hastanın yaşı, mesleği, kilosu, sigara içip içmemesine göre karar verilir.  Amaç tekrar kopma riskini en aza indirgemektir. Ameliyat ağrılı bir ameliyat değildir.

Cerrahi teknik kadar rehabilitasyon protokolleri önemlidir. Aşil tendon kopmaları sonrasında tedavi sürecinde mutlaka erken ve fonksiyonel fizik tedavi gereklidir.

Ameliyat sonrası 6 hafta kadar ayaktan dize kadar bir alçı veya bir yürüme botu ile ayağı sabitlemek gerekir. Erken dönemde bazı hareketlere izin verilerek rehabilitasyona başlanabilir.

Eski  performans ile spora dönüş mümkündür ancak bunun için iyi bir rehabilitasyon gereklidir. Aşil tendon kopmaları sonrası spora dönüş genellikle 6-9 aydan daha önce olmaz.