Aşil Tendiniti (Tendinopatisi)

Kilo almak, fazla spor yapmak, yanlış zemin veya ayakkabı ile spor yapmak gibi çeşitli sebepler ile aşil tendonu içinde aşırı zorlanmaya bağlı ödem (sıvı toplanması) ve yapısal değişiklikler oluşmasıdır. Tendon zaman içinde kalınlaşabilir ve esnekliğini yitirebilir. Hastalık, aşil tendonunun topuk kemiğine (kalkaneus kemiği) yapışma yerinde veya (insersiyonel tendinit), yapışma yerinden 3-5 cm yukarıda tendon ortasında da olabilir.

Belirtileri

‘Aşil tendiniti’ oldukça ağrılı bir durumdur. Ayak bileği arkasında aşil tendon yapışma yerinde veya yukarıya tendon ortasına doğru, özellikle yürürken ve spor esnasında ağrı oluşur. Aşil tendiniti genellikle tendona aşırı yüklenilmesi ile meydana gelir.  Sporcularda, uzun bir ara verdikten sonra spora başlayanlarda, koşucularda, orta yaş üstü bayanlarda daha sık görülür.

Tedavisinde, öncelikle Aşil tendinitini ortaya çıkartan sebebi bulup, çözüme gitmek gerekir. Akut durumlarda öncelikle çeşitli fizik tedavi yöntemleri  uygulanırken ilerlemiş hastalık durumlarında veya fizik tedaviye yanıt vermeyen durumlarda, cerrahi tedavi gerekebilir.

Değişik cerrahi seçenekleri vardır.  Aşil tendonundaki hasarın derecesi, yeri ve kroniklik durumuna göre çeşitli cerrahi teknikler tercih edilebilir. Haglund gibi durumlarda eğer kemik çıkıntıları aşil tendonuna zarar veriyorsa bunların da traşlanması da gereklidir. Kronik yani çok geç dönem olgularda tendon nakli gerekebilir.

Ameliyat sonrası

Genel olarak ameliyat sonrası 6 hafta kadar ayak bileğini alçıya almak gerekir. Bu süreçte hastanın alçı içinde ayağının üstüne basmasına izin verilebilir.